Wednesday, August 10, 2011
Happy Birthday, Hashimi!
well, how time flies. pejam celik, hashimi dah pun masuk setahun esok. masih lagik ingat detik2 ngeri masa nak melahirkan Hashimi. dan masih terbayang dlm fikiran first time nangga muka Hashimi first time dikeluar dari perut. badan bulat, muka bulat..SOOOOOOO CUTE! Semua org dlm OT nak pegang2 dan picit2 nya. that's a year before. for this coming year, i wish my little boy health, wealth and happiness always. Remember that mama will always be by your side no matter what.... Be a good, healthy boy, that's what i ask....Love, xoxo MAMA
Sunday, December 12, 2010
The Second Adventure...
Belum pun habis cerita pasal first babyku kat first entree ya, dah ada nak second baby..eehehhe.. Ceritanya mcm tok....
hmmm...
lebih kurang la mcm nak first one. Actually, I never planned on this second one (not this close ok!) and all of a sudden after 3 months of not having my mens... check2...dua line naik berdesup! That means, my daughter was only 5 months old when I got this little one (another one) in my womb..
The first baby was born thru caesarean ..so, I pretty much expected that this second one will be born naturally.. Well, the doctor did not put high hopes on that but still it was possible.
A few days before my due date, (expected to deliver at least on 20th august 2010) on 2nd day of Ramadhan 1431 Hijrah.. I was bleeding after sahur. Tuija juak nak sahur ya...eheheh... mcm ada mix darah n lendir. Mom suggested to go to GH for further check up because most probably, the baby's ready to come out.. Rileks jak ku masa ya. Kemas2..mandik2..tp aku sik cium pun Hashida.. sbb aku sedih..aku takut aku nangis dan akan jejaskan emosi dan tekanan darah aku. Aku limpas jak bilit mak sbb Hashida ada dalam ya walaupun hati aku meronta nak cium tangan mak, nak cium Hashida...
Sampey jak di GH, aku terus dimasuk ke labour ward sbb tekanan darah aku TINGGI gilak..berapa kali kenak cek akhirnya dtg doktor mengerobok aku...nya mdh bukak baruk 1.5 cm...sedihnya aku masa ya. maksudnya lamak gik nak nunggu bukak besar. Doa aku pada tuhan semoga dipermudahkan aku beranak kali tok. Maksudnya beranak biasa...
Dipendekkan cerita, 2 org doktor pakar dtg jumpa aku. Educate me on my method of delivery. 2 choices was given and only God knows how stressful I was at that time...First choice, normal delivery..the risk? During the process, anything can happen to the baby and me or my womb. They cant say what the risk might be but there are always there... Second choice, another caesarean. Since the first child was delivered by caesarean, if i go on with another c-sect, i have limited number of children..currently only 3 childs are allowed...and i have to take the risk after the c-sect process..bleeding...scars and all post operation effects.. which one did i take? what choice did i have?
Friday, October 30, 2009
GOT THIS FROM forum.cari.com.my
la boss tiada di pejabat : 
Bila boss panggil :
Bila kena hadiri mesyuarat :
Bila waktu rehat :
Bila dapat projek baru dari boss :
Bila tengah cari idea untuk projek baru :
Bila projek yang boss bagi susah nak buat :
Bila otak jam... :
Bila 'client' banyak songeh dan berlagak pandai :
Bila 'client' tukar fikiran saat akhir :
Bila boss suruh kerja lebih masa (OT) :
Boss suruh datang pejabat waktu cuti ada projek 'urgent' :
Bila dah terbuat silap pada projek yang boss bagi :
Bila projek disiapkan dengan jayanya :
Bila projek gagal :
Bila dapat gaji :
HAPPENING!!!
credit to farakim88
Bila boss panggil :
Bila kena hadiri mesyuarat :
Bila waktu rehat :
Bila dapat projek baru dari boss :
Bila tengah cari idea untuk projek baru :
Bila projek yang boss bagi susah nak buat :
Bila otak jam... :
Bila 'client' banyak songeh dan berlagak pandai :
Bila 'client' tukar fikiran saat akhir :
Bila boss suruh kerja lebih masa (OT) :
Boss suruh datang pejabat waktu cuti ada projek 'urgent' :
Bila dah terbuat silap pada projek yang boss bagi :
Bila projek disiapkan dengan jayanya :
Bila projek gagal :
Bila dapat gaji :
credit to farakim88
Tuesday, September 8, 2009
THE ARRIVAL
Pada 23 Mei 2009
7.00 malam, aku dah rasa gelisah. Perutku macam memulas. Tapi aku buat sik peduli la sebab due date ku lamak gik. 3 weeks to go maaa.... Lagikpun 2 days before aku kenak keracunan makanan atau omputeh madah food poisoning! Rasa macam menekan nekan pun ada..
8.00 malam ku rasa macam buritku kenak paluk. Sakit la sikit. Tapi ku embak juak gagah nulong usu ngan mak aku nyedia barang pakey sambutan majlis harijadi suami terchenta. Dalam 8.30 mcm ya, aku rasa macam terkemeh.. terus ku pegi jamban tapi ku sik padah ngan orang yang seluar dalam aku dah basah lencun sebab air kemeh (aku sik tauk pun yang ya adalah air ketuban)
10.00 malam sambutan harijadi laki ku pun bermula. Kamek orang potong kek, suap-suap, makan mi goreng... lepas dah abis ya kamek orang nangga cerita 'The Fog'. Tengah syok nangga cerita ya, tetiba ku rasa terkemeh gik. Airnya gik banyak daripada yang mula-mula tadik. Semua orang mula panik. At last, Suloyot pegi ngagak aku di atas, nangga keadaan aku. Mujur aku ada makey pad untuk keselamatan. Memang sah air ketuban!
11.45 malam aku digegaskan ke hospital. Hospital Umum Sarawak cuma 10 minit jak dari rumah. sampey kat sia cun-cun pukul 12.00 tgh malam. Tapi aku rilek jak. Sik tauk kenak. Rasa teruja pun ada juak. Tapi aku sik maok panik mungkin sebab aku takut akan efek proses bersalin.
12.00 tgh malam aku datang ajak terus nurse sia cek buku mengandung aku. bila nangga aku pun pregnancy tok memang high risk, tambahan gik aku sorang jak cek in tengah malam buta ya, aku terus dicek. Mula-mula cek CTG. CTG tok pakey check heart beat baby la... Sik lamak pasya dalam setengah jam, 2 orang doktor datang dan cek aku. Sidak nak cek bukaan aku dan benar sik air ketuban aku yang pecah. Tok la saat yang paling aku ngerikan, takutkan..kenak kerobok! Serta nya masuk kan tangan nya dibah ya...ADUH!!!! Terus aku ngeraung. Sakit gila juak doktor ya ngerobok. Aku sik ready sebenarnya untuk proses kerobok tok. HUH! Lepas ya doktor ya pun kompomkan yang memang benar air ketuban aku dah pecah. Then, sidak check bukaan dah 4 cm!!! WHOAAA... Ada ka aku ready untuk proses seterusnya????
7 jam aku tunggu untuk beranak. Semakin lamak, semakin gelisah aku bila doktor dan nurse silih berganti datang cek ctg baby. Ada yang geleng-geleng palak. Sakit aku makin kuat, last sekali yang ku ingat, sakitnya datang setiap 5 minit. Tapi aku sik la terkiak kaong kedak orang di bilit sebelah. Sakitnya macam senggugut. Tapi memang sakit la.. Paling besar bukak dipadah doktor ialah 5cm.. HAA?? 5 jam nunggu, 5cm jak bukak?? Lepas ya sidak cek balit around pukul 6 macam ya. Kecut balit 4 cm.. APA DAH JADI??? Akhirnya pukul 7 lebih macam ya sidak doktor datang explain dgn aku yang sidak terpaksa molah c-sect sebab heart beat baby makin menurun dan takut baby lemas. Aku jadi takut. Aku terus call lakiku madah aku kenak c-sect. Aku kelakar ngan mak sekejap, rasa macam nak nangis sebab aku sorang jak dalam bilit ya dikelilingi orang asing.
7.50 pagi aku diusung ke bilik pembedahan.. huhuhuh...camya duhal bilik pembedahan (OT). Aku datang terus sidak explain prosedur semua. Tapi memang bagus la layanan sidak nya. TWO THUMBS UP! Masa sidak cucuk epidural kat belakang aku, aku sik rasa sakit gilak. Terus terang ku madah sik sakit gilak. Pasya sidak mula hiris perut aku. Aku rasa pedih...terhiris... "TUNGGU LOK! Kamek masih rasa sakit" Sidak test agik kat aku dan memang aku masih rasa macam kenak hiris. Lepas ya sidak cucuk gik epidural. Masih juak ku terasa pisok ya menghiris perut aku. Last resort, sidak bius aku 100% meaning aku langsung sik sedar sepanjang proses bersalin. Lepas ya 1,2,3,4,5......aku terus lost count..
11.30 pagi Aku rasa ada orang nunggah nama aku. Aku bangun dengan rasa kabur pemandangan..CHEWAH! Macam dalam tv plak.. Bila aku dah sedar, sidak nanyak nama aku. Aku sebut dan sidak explain yang aku ada komplikasi masa pembedahan. Paru-paru aku ada problem masa ya. Aku malas nak tanyak lebih lanjut sebab aku cuma nak tauk pasal baby. Sidak madah baby aku ada breathing complication. YA ALLAH! Sidak pun menerangkan yang baby selalunya masa lahir masih bernafas makey paru-paru tapi baby aku dah bernafas pakey hidung. So, terpaksa sidak tahan di nursery untuk rawatan lanjut.
12.15 tghari Aku dah di wad. Sidak nurse dah tukar pad aku dan baju aku. Laki ku pun datang embak barang keperluan. Rasa nak nangis nangga nya. Terus aku nanyak khabar baby. Nya madah baby ditahan di nursery. Dan nya nunjuk gambar baby...
TADAAAAAAAA..... tok nya HASHIDA AIDA ADZAHRA BINTI HASNAN
to be continued...
7.00 malam, aku dah rasa gelisah. Perutku macam memulas. Tapi aku buat sik peduli la sebab due date ku lamak gik. 3 weeks to go maaa.... Lagikpun 2 days before aku kenak keracunan makanan atau omputeh madah food poisoning! Rasa macam menekan nekan pun ada..
8.00 malam ku rasa macam buritku kenak paluk. Sakit la sikit. Tapi ku embak juak gagah nulong usu ngan mak aku nyedia barang pakey sambutan majlis harijadi suami terchenta. Dalam 8.30 mcm ya, aku rasa macam terkemeh.. terus ku pegi jamban tapi ku sik padah ngan orang yang seluar dalam aku dah basah lencun sebab air kemeh (aku sik tauk pun yang ya adalah air ketuban)
10.00 malam sambutan harijadi laki ku pun bermula. Kamek orang potong kek, suap-suap, makan mi goreng... lepas dah abis ya kamek orang nangga cerita 'The Fog'. Tengah syok nangga cerita ya, tetiba ku rasa terkemeh gik. Airnya gik banyak daripada yang mula-mula tadik. Semua orang mula panik. At last, Suloyot pegi ngagak aku di atas, nangga keadaan aku. Mujur aku ada makey pad untuk keselamatan. Memang sah air ketuban!
11.45 malam aku digegaskan ke hospital. Hospital Umum Sarawak cuma 10 minit jak dari rumah. sampey kat sia cun-cun pukul 12.00 tgh malam. Tapi aku rilek jak. Sik tauk kenak. Rasa teruja pun ada juak. Tapi aku sik maok panik mungkin sebab aku takut akan efek proses bersalin.
12.00 tgh malam aku datang ajak terus nurse sia cek buku mengandung aku. bila nangga aku pun pregnancy tok memang high risk, tambahan gik aku sorang jak cek in tengah malam buta ya, aku terus dicek. Mula-mula cek CTG. CTG tok pakey check heart beat baby la... Sik lamak pasya dalam setengah jam, 2 orang doktor datang dan cek aku. Sidak nak cek bukaan aku dan benar sik air ketuban aku yang pecah. Tok la saat yang paling aku ngerikan, takutkan..kenak kerobok! Serta nya masuk kan tangan nya dibah ya...ADUH!!!! Terus aku ngeraung. Sakit gila juak doktor ya ngerobok. Aku sik ready sebenarnya untuk proses kerobok tok. HUH! Lepas ya doktor ya pun kompomkan yang memang benar air ketuban aku dah pecah. Then, sidak check bukaan dah 4 cm!!! WHOAAA... Ada ka aku ready untuk proses seterusnya????
7 jam aku tunggu untuk beranak. Semakin lamak, semakin gelisah aku bila doktor dan nurse silih berganti datang cek ctg baby. Ada yang geleng-geleng palak. Sakit aku makin kuat, last sekali yang ku ingat, sakitnya datang setiap 5 minit. Tapi aku sik la terkiak kaong kedak orang di bilit sebelah. Sakitnya macam senggugut. Tapi memang sakit la.. Paling besar bukak dipadah doktor ialah 5cm.. HAA?? 5 jam nunggu, 5cm jak bukak?? Lepas ya sidak cek balit around pukul 6 macam ya. Kecut balit 4 cm.. APA DAH JADI??? Akhirnya pukul 7 lebih macam ya sidak doktor datang explain dgn aku yang sidak terpaksa molah c-sect sebab heart beat baby makin menurun dan takut baby lemas. Aku jadi takut. Aku terus call lakiku madah aku kenak c-sect. Aku kelakar ngan mak sekejap, rasa macam nak nangis sebab aku sorang jak dalam bilit ya dikelilingi orang asing.
7.50 pagi aku diusung ke bilik pembedahan.. huhuhuh...camya duhal bilik pembedahan (OT). Aku datang terus sidak explain prosedur semua. Tapi memang bagus la layanan sidak nya. TWO THUMBS UP! Masa sidak cucuk epidural kat belakang aku, aku sik rasa sakit gilak. Terus terang ku madah sik sakit gilak. Pasya sidak mula hiris perut aku. Aku rasa pedih...terhiris... "TUNGGU LOK! Kamek masih rasa sakit" Sidak test agik kat aku dan memang aku masih rasa macam kenak hiris. Lepas ya sidak cucuk gik epidural. Masih juak ku terasa pisok ya menghiris perut aku. Last resort, sidak bius aku 100% meaning aku langsung sik sedar sepanjang proses bersalin. Lepas ya 1,2,3,4,5......aku terus lost count..
11.30 pagi Aku rasa ada orang nunggah nama aku. Aku bangun dengan rasa kabur pemandangan..CHEWAH! Macam dalam tv plak.. Bila aku dah sedar, sidak nanyak nama aku. Aku sebut dan sidak explain yang aku ada komplikasi masa pembedahan. Paru-paru aku ada problem masa ya. Aku malas nak tanyak lebih lanjut sebab aku cuma nak tauk pasal baby. Sidak madah baby aku ada breathing complication. YA ALLAH! Sidak pun menerangkan yang baby selalunya masa lahir masih bernafas makey paru-paru tapi baby aku dah bernafas pakey hidung. So, terpaksa sidak tahan di nursery untuk rawatan lanjut.
12.15 tghari Aku dah di wad. Sidak nurse dah tukar pad aku dan baju aku. Laki ku pun datang embak barang keperluan. Rasa nak nangis nangga nya. Terus aku nanyak khabar baby. Nya madah baby ditahan di nursery. Dan nya nunjuk gambar baby...

Publish Post
TADAAAAAAAA..... tok nya HASHIDA AIDA ADZAHRA BINTI HASNAN
to be continued...
Subscribe to:
Posts (Atom)